تفاوت دایکاست و ریخته‌گری + جنس قالب

تفاوت دایکاست و ریخته‌گری و جنس قالب

دایکستینگ چیست؟

تفاوت دایکاست و ریخته‌گری و جنس قالب این است که دایکاست یک فرآیند ریخته‌گری فلز است که شامل تغذیه آلیاژهای غیر آهنی مذاب به قالب‌های تحت فشار بالا و با سرعت بالا برای ایجاد سریع محصولات قالب‌گیری می‌شود اما ریخته‌گری درست مانند دایکاست بوده و تفاوت آنها در نوع مواد ریخته‌شده‌است. مواد اصلی مورد استفاده در ریخته‌گری آلیاژهای آلومینیوم، منیزیم و روی هستند.

ریخته‌گری چیست؟

ریخته‌گرها در ریخته‌گری فلز برای ایجاد اشیاء زینتی و کاربردی ساخته‌شده از فلز تخصص دارند. فرآیند ریخته‌گری شامل الگوسازی، ایجاد قالب، ذوب فلز، ریختن فلز در قالب، انتظار برای جامدشدن، خارج‌کردن آن از قالب و تمیزکردن و تکمیل شئ است.

تفاوت دایکاست و ریخته‌گری چیست؟

با گذشت زمان، ترکیب‌های مختلفی از فلزات برای برآوردن ویژگی‌های متالورژیکی موردنظر ریخته‌گری مورد استفاده قرارگرفت. آلیاژها با مخلوط‌کردن محتویات مختلف فلزات و غیر فلزات برای افزایش استحکام، چقرمگی، دوام و سختی سطح ایجاد‌شدند. ریخته‌گری‌های صنعتی امروزی معمولاً ریخته‌گری‌های آهن یا ریخته‌گری فولاد با نسبت‌های متغیر عناصر اضافی هستند. با ظهور ریخته‌گری فولاد کربنی، از آلیاژهای حاوی نسبت‌های مختلف کربن برای دستیابی به خواص خاص استفاده می‌شود. یک نمونه از فولاد کربنی که به طور جهانی در ریخته‌گری استفاده می‌شود، فولاد ریخته‌گری ASTM A27 است.

دایکاست 400 تن
برای خرید کلیک کنید.

زنجیره ریخته‌گری خط تولید یک کارخانه از 9 بخش اصلی تشکیل شده‌است

در ریخته‌گری امروزی چه چیزی می‌توان یافت؟ مشابه خط تولید یک کارخانه، که از 9 بخش اصلی تشکیل شده‌است:

ذوب ریخته‌گری فلز

ریخته‌گری فلز را تا دمای بسیار داغ ذوب می‌کند. این امر مستلزم حرارت‌دادن فلز خام یا عناصر آلیاژی به شکل مذاب است تا بتوان آن‌را در قالب ریخت. برای دستیابی به این دماها از کوره‌های تخصصی استفاده‌می‌شود. ریخته‌گری بر اساس نوع مواد یا فرآیند ریخته‌گری ممکن است کوره‌های مختلفی را در خود جای‌دهد.

فلزات در طول خنک‌شدن هیدروژن تخلیه می‌کنند

برخی از فلزات در طول خنک‌شدن مقادیری هیدروژن تخلیه می‌کنند. حباب‌های هیدروژن در لحظه سردشدن و انجماد به بالای سطح می‌روند. این امر باعث ایجاد تخلخل در سطح جسم می‌شود و منجر به تخریب مکانیکی و شیمیایی جسم در طول زمان می‌شود. برای مبارزه با این ریخته‌گری از انواع مختلفی از تجهیزات «گاز زدایی» برای اندازه‌گیری و تنظیم مقدار هیدروژن موجود در جسم استفاده‌می‌کند.

الگوسازی و تجهیزات جنس قالب ریخته‌گری‌ها

برای ایجاد ریخته‌گری از طرح اصلی، ریخته‌گری‌ها به تجهیزات جنس قالب و الگوسازی نیاز دارند. بسته‌به فرآیند ریخته‌گری درگیر، یک ریخته‌گری ممکن‌است انواع مختلفی از سیستم‌های قالب‌سازی را ارائه‌دهد. به عنوان مثال، ریخته‌گری شن‌وماسه به قالب‌های شنی با چسب رزینی تخصصی نیاز دارد. ریخته‌گری سرمایه گذاری مستلزم ایجاد الگوهای مومی و قالب‌های سرامیکی است. دایکاست شامل ماشینکاری فلزات در قالب با استفاده از آلیاژهای مختلف حاوی روی، مس، سرب، اسپند و غیره است.

فلز مذاب ریخته می‌شود

در عملیات ریخته‌گری، فلز مذاب حمل، نگهداری یا ریخته‌می‌شود. بوته‌ها، بازوهای روباتیک و ماشین‌های ریختن ناشی از جاذبه برای انتقال فلز مذاب از یک مکان به مکان دیگر استفاده‌می‌شوند. کارگران فلزکاری نیز با استفاده از ملاقه، فلز مذاب را با دست می‌ریزند.

جامد‌شدن قالب

هنگامی که یک قالب جامد می‌شود، از تجهیزات برای بیرون راندن جسم نهایی از قالب استفاده‌می‌شود. این کار مستلزم استفاده از مشعل‌های برش تخصصی، تیغه‌های اره، چکش سورتمه یا حتی ماشین‌آلات ضربه‌ای برای بیرون ریختن قالب از قالب است.

استفاده ریخته‌گری برای عملیات حرارتی فلزات برای تغییر خواص فیزیکی

ریخته‌گری نیز از تجهیزات مورد استفاده برای عملیات حرارتی فلزات به منظور تغییر خواص فیزیکی آنها استفاده می‌کنند. با استفاده از تکنیک‌های خاص در گرمایش و سرمایش، خواص فلز از طریق بازپخت، سخت‌سازی، تمپرکردن و خاموش‌کردن دستکاری می‌شود.

حذف مواد اضافی قالب

هنگامی که ریخته‌گری آماده‌شد، خواص سطحی آن هنوز نیاز به درمان دارد. مواد اضافی قالب مانند ماسه یا ذرات فلزی باید حذف‌شوند. در این مورد از درمان‌های سطحی مختلفی استفاده‌می‌شود. این می‌تواند شامل هوای فشرده با توان بالا یا انفجار سطحی با مهره‌ها، فلزات یا سایر رسانه‌ها باشد.

تکمیل نهایی

اکنون که ریخته‌گری تمیز است، تکمیل نهایی انجام‌می‌شود. فرآیند تکمیل شامل تجهیزاتی برای سنگ‌زنی، سنباده‌کاری، ماشینکاری، رنگ‌آمیزی و جوشکاری برای دستیابی به هر چیزی است که توسط مشتری درخواست می‌شود.

ریخته‌گری به سادگی کارخانه‌هایی هستند که خدمات ریخته‌گری فولاد را ارائه می‌دهند. ریخته‌گری محصول نهایی ایجادشده توسط ریخته‌گری است. ابزارها، تکنیک‌ها و فرآیندهای مورداستفاده برای ساخت قطعات ریخته‌گری در زیر سقف کارخانه ریخته‌گری مستقر شدند. تا به امروز، ستون‌های صنعت ما برای ایجاد ریخته‌گری در هر اندازه و برای هر بخش از جامعه ما وابسته‌است.

آلومینیوم ریخته‌گری شامل اجزای آلومینیومی است که با فرآیند ریخته‌گری انجام‌شده با آلومینیوم مذاب طراحی شده‌اند، دایکاست یک روش ریخته‌گری است که شامل ریخته‌گری فشار بالا با مواد خام است. تفاوت قابل توجه این دو در مواد ریخته‌گری محصولات است.

راهنمای انتخاب درست دایکاست و ریخته‌گری

بزرگترین تفاوت دایکاست و ریخته‌گری و جنس قالب در موادی است که برای ساخت قالب استفاده‌می‌کنید. قالب‌های ریخته‌گری قالب فلزی هستند در حالی که قالب‌های ریخته‌گری شن و ماسه دقیقاً مانند نام آنها، شن و ماسه است. این به معنای نتایج کلی بهتر است.

ریخته‌گری به سادگی کارخانه‌هایی هستند که خدمات ریخته‌گری فولاد را ارائه می‌دهند. ریخته‌گری محصول نهایی ایجادشده توسط ریخته‌گری است. ابزارها، تکنیک‌ها و فرآیندهای مورد استفاده برای ساخت قطعات ریخته‌گری در زیر سقف کارخانه ریخته‌گری مستقر شدند.

دایکاست شامل ماشینکاری فلزات در قالب با استفاده از آلیاژهای مختلف حاوی روی، مس، سرب، اسپند و غیره است. در عملیات ریخته‌گری، فلز مذاب حمل، نگهداری یا ریخته‌می‌شود. بوته‌ها، بازوهای روباتیک و ماشین‌های ریختن ناشی از جاذبه برای انتقال فلز مذاب از یک مکان به مکان دیگر استفاده‌می‌شوند.

به عبارت ساده‌تر، ریخته‌گری کارخانه‌ای است که درآن مواد ریخته‌گری با ذوب فلز، ریختن فلز مایع در قالب و سپس اجازه انجماد به آن تولیدمی‌شود. حتی اگر هرگز به یک ریخته‌گری نرفته‌اید، یا حتی نمی‌دانید که چگونه به نظر می‌رسد، شما توسط ریخته‌گری‌های فلزی که آنها تولید می‌کنند احاطه شده‌اید.

قالب در ریخته‌گری چیست؟

قالب‌ها اشکال منفی هستند که برای شکل‌دادن به مواد ریخته‌گری استفاده‌می‌شوند و نمونه‌هایی را که قالب از آن ساخته‌شده‌است، ایجاد می‌کنند. قالب حاصل دقیقاً شبیه شکل قالب توخالی خواهدبود.

در ریخته‌گری از چه قالب‌هایی استفاده‌می‌شود؟

قالب آلومینیومی دایکاست

معمولا برای ریخته‌گری آلومینیوم از قالب‌های فولادی استفاده‌می‌شود. فولاد با کیفیت بالا بسیار پرهزینه و سخت است. بنابراین، هزینه ابزار قالب نسبتاً بالا است. حتی با وجود هزینه بالای ابزار، ابزار ریخته‌گری آلومینیومی بهترین اقتصاد و کیفیت را برای تولید با حجم زیاد فراهم‌می‌کند.

قالب ریخته‌گری چیست ؟

قالب‌ها و نقش‌های ریخته‌گری ابزارهای چوبی هستند که برای ایجاد فضای منفی حک‌شده یا ساخته‌شده‌اند که برای ایجاد فرم یا شکل معکوس برای ریخته‌گری فلز استفاده‌می‌شود.

قالب‌های ریخته‌گری از چه چیزی ساخته‌شده‌اند؟

متداول‌ترین مواد قالب، ماسه سیلیس است، اما بسته به فلز ریخته‌گری و روش مورداستفاده، می‌توان آنها را از تعدادی مواد مختلف تولیدکرد. شارژ یکی از خطرناک ترین عملیات در ریخته‌گری است.

برای ساخت قالب از چه موادی استفاده‌می‌شود؟

بیشتر مواد قالب‌سازی مورداستفاده به دلیل انعطاف‌پذیری و توانایی بازتولید جزئیات فوق‌العاده از لاستیک طبیعی یا مصنوعی ساخته‌می‌شوند. اما برخی از قالب‌ها با مواد سفت تری مانند گچ‌های گچی ساخته‌می‌شوند. رایج‌ترین لاستیک‌های قالب عبارتند از لاتکس طبیعی، پلی اورتان، اپوکسی و سیلیکون.

از چه فلزی برای قالب استفاده‌می‌شود؟

قالب‌های دائمی به دلیل استحکام بالا، تخلخل کم و مقاومت در برابر حرارت، اغلب از فلزاتی مانند فولاد یا چدن ساخته‌می‌شوند.

چه موادی را می‌توان در قالب ریخت؟

مواد ریخته‌گری رایج عبارتند از: گچ (گچ)، رزین، فلز (برنز، آلومینیوم، سرب، نقره و طلا)، و لاستیک ریخته‌گری. ابزارهایی وجوددارد که به طور خاص برای ساخت قالب و ریخته‌گری طراحی شده‌اند، بسیاری از ابزارهای مدل‌سازی و سرامیکی به همان اندازه در این رشته کاربردی هستند.

مواد ارزان برای ساخت قالب چیست؟

اسپری وازلین یا روغن آشپزی.

گچ پاریس (حدود 8/3 کیلوگرم از فروشگاه‌های سخت افزار).

خاک رس یا پلاستیک.

جعبه مقوایی کوچک.

یک شئ کوچک بدون عارضه مانند صدف دریایی. گچ انعطاف پذیر نیست، بنابراین چیزی را انتخاب کنید که به راحتی از آن قالب بیرون بیاید.

فلزات مورداستفاده در ریخته‌گری چیست؟

آهن خاکستری. به عنوان یکی از پرکاربردترین فلزات برای ریخته‌گری، به ویژه در محیط‌های صنعتی، استحکام و چگالی منحصربه‌فرد آهن خاکستری آن را بسیار متنوع کرده است.

آهن سفید…

ریخته‌گری چدن داکتیل…

فولاد ضد زنگ…

فلز مس…

فلز روی…

آلومینیوم…

سخن پایانی

ما در این مقاله به‌طور کامل تفاوت دایکاست و ریخته‌گری و جنس قالب را توضیح دادیم. دایکاست فرآیند ریخته‌گری فلز است و شامل آلیاژهای غیز آهنی مذاب به قالب های تحت فشار بالا برای ایجاد محصولات قالب گیری می‌شود. ریخته‌گری مانند دایکاست است و برای ایجاد اشیاء زینتی و کاربردی ساخته‌شده و فقط مواد آن متفاوت است. دایکاست شامل ماشینکاری فلزات در قالب با استفاده از آلیاژهای مختلف حاوی روی، مس، سرب و اسپند است. ریخته‌گری کارخانه‌ای است که با ذوب فلز، ریختن فلز مایع در قالب و بعد منجمد شدن آن تولیدمی‌شود. قالب‌ها اشکالی هستند که برای شکل‌دادن به مواد ریخته‌گری استفاده‌می‌شوند. معمولا برای ریخته‌گری آلومینیوم از قالب‌های فولادی استفاده‌می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *