پرورش کرم میلورم در سبد مخصوص

پرورش کرم میلورم در سبد مخصوص

امروز در این مطلب قرار است به معرفی کرم ها و پرورش کرم میلورم در سبد مخصوص بپردازیم .کرم‌ها حیواناتی دوطرفه هستند که بدنی لوله‌ای دارند و معمولاً استوانه‌ای بلند، بدون اندام و چشم هستند (البته همیشه اینطور نیست).

اندازه‌های کرم‌ها از میکروسکوپی (1 میلی‌متر) تا بیش از 3.3 متر (برای کرم موز دریایی) متفاوت است؛ برای کرم خایکان غول‌پیکر آفریقا (Microchaetus rappi) 22 متر و برای کرم دریایی نم‌تران (کرم چکمه‌ای، Lineus longissimus) 190 متر.

انواع مختلفی از کرم‌ها وجود دارند. تعداد کمی از کرم‌ها زندگی انگلی دارند و در داخل بدن حیوانات دیگر زندگی می‌کنند. بسیاری از کرم‌ها نمی‌توانند آزادانه در خشکی زندگی کنند، بلکه در محیط آبی یا زیرزمینی با نقب زدن زندگی می‌کنند.

در زیست‌شناسی، «کرم» به یک تاکسون منسوخ، vermes اشاره دارد که توسط کارل لینه و ژان باپتیست لامارک برای همه حیوانات غیرمهره‌ای غیربندپایان مهره‌دار استفاده می‌شد که اکنون به‌عنوان پارافیلتیک دیده می‌شود. این نام از کلمهٔ انگلیسی قدیمی worm گرفته شده است.

معرفی انواع کرم ها

  • آنلیدها (کرم‌های خایکان و کرم‌های لوله‌ای یا کرم‌های مودار)
  • نماتدها (کرم‌های گرد)
  • خارپوستان چندشاخ دریایی (»کرم‌های چکمه‌ای«)
  • هلمینت‌ها (کرم‌های مسطح)
  • کرم‌های شمعداپی (کرم‌های گرد)
  • پالپ‌ها (Chaetognatha)
  • کرم‌های پیکاپ (کرم‌های خارپوستی)

وقتی به کرم‌های انگلی، به‌ویژه نماتدها (کرم‌های گرد) و سستودا (کرم‌های نواری) که در روده‌ی انسان‌ها و حیوانات زندگی می‌کنند، اشاره می‌شود، می‌توان کرمها را به‌ویژه در پزشکی به‌عنوان «کرم» نامید.

وقتی گفته می‌شود حیوان یا انسان «کرم دارد»، به این معنی است که حیوان یا انسان به کرم‌های انگلی، به‌ویژه کرم‌های گرد یا کرم‌های نواری، آلوده است.

یک کرم انگیل رایج است که در گونه‌های مختلف جانوری مانند سگ و گربه یافت می‌شود. کرم ریه هم‌چنین یک کرم مسطح انگلی است.

در طبقه‌بندی، «کرم» به یک گروه منسوخ به نام «ورمس» اشاره دارد که توسط کارل لینه و ژان باپتیست لامارک برای همهٔ حیوانات غیرمهره‌ای غیربندپایان مهره‌دار استفاده می‌شد که اکنون چندشاخه هستند. در سال 1758، لینه این گروه را در کتاب خود، Systema Naturae، ایجاد کرد. در طرح اولیهٔ طبقه‌بندی سلسله‌مراتبی او، حیوانات یکی از سه پادشاهی بودند که به طبقات Vermes، Insecta، Pisces، Amphibia، Aves و Mammalia تقسیم می‌شدند. از آن زمان به بعد، چهار مورد آخر همگی در یک شاخهٔ واحد به نام Chordata قرار گرفتند، در حالی که گروه‌های سخت‌پوستان و عنکبوتیان (که شامل سخت‌پوستان و عنکبوتیان) و Vermes تغییر نام داده یا شکسته شدند. این فرآیند در سال 1793 توسط لامارک آغاز شد که آن را chaos de espèce une Vermes (نویع هرج‌ومرج) نامید و گروه را به سه شاخهٔ جدید، کرم، خارپوستان و پولیپ (که شامل مرجان‌ها و چتردریایی‌ها) تقسیم کرد. تا سال 1809، لامارک در کتاب خود، Philosophie Zoologique، این گروه را به 9 شاخهٔ جدید، مهره‌داران (که هنوز 4 شاخه داشت: پستانداران، پرندگان، خزندگان و ماهی‌ها) و نرم‌تنان، غضروف‌ماهیان، آنیلیدها، سخت‌پوستان، شعاع‌پوستان، عنکبوتیان و عنکبوتها ایجاد کرد.

کرم‌ها اعضای چندین فیلا هستند، از جمله

  • پلاتی‌هلمینت‌ها (کرم‌های مسطح)
  • آنلید‌ها (کرم‌های حلقوی)
  • نمت‌ها (کرم‌های نواری)
  • کرم‌های بادام زمی (Echiura)
  • نماتودا (کرم‌های گرد)
  • سیپونکولا (کرم‌های سوزنکی)
  • پوگونوفورا (کرم‌های ریش‌دار)
  • چائتوگناتا (کرم‌های پیکان)

کرم چه می‌خورد؟

مواد آلی در خاک، مانند ریشه‌ها و برگ‌های پوسیده، منبع غذایی مهمی برای کرم‌های خایکان هستند. آنها همچنین از بقایای در حال تجزیهٔ موجودات زنده، مانند نماتدها، تک یاخته‌ها، روتیفرها، باکتری‌ها و حیوانات دیگر تغذیه می‌کنند.

کرم‌ها چقدر عمر می‌کنند؟

کرم‌های خایکان معمولاً یک سال عمر می‌کنند. کرم‌های بچه در پیله رشد می‌کنند. آنها برای 60 تا 90 روز نوزاد هستند و حدود یک سال طول می‌کشد تا بالغ شوند.

آیا کرم‌ها معده دارند؟

نه، کرم‌ها معده ندارند. آنها غذا را از طریق دهان خود می‌خورند و سپس آن را در روده‌های خود هضم می‌کنند.

آیا کرم‌ها استخوان دارند؟

نه، کرم‌ها استخوان ندارند. آنها مهره‌دار نیستند.

آیا کرم‌ها DNA دارند؟

بله، کرم‌ها DNA دارند. ژنوم کرم‌های خایکان شامل تنها 97 میلیون جفت باز DNA است، در مقایسه با بیش از سه میلیارد جفت باز برای هومو ساپینس.

آیا کرم‌ها می‌خوابند؟

بله، کرم‌ها می‌خوابند. آنها چرخه‌های خواب و بیداری منظمی دارند.

خانه‌ای با سبدهای کرم


پرورش کرم میلورم در سبد مخصوص

کرم‌های خایکان موجودات شگفت‌انگیزی هستند، همانطور که ممکن است بدانید. علاوه بر این، آنها برای صدها میلیون سال وجود داشته‌اند. زمانی که من به کنوپام نقل مکان کردم، این برکت یافتم که جمعیت بسیار خوبی از کرم‌های کمپوست قرمز یا مارک‌دار را کشف کردم – که به سرعت در کمپوست خود کار می‌کردند.

من مدت زیادی است که در حال پرورش کرم هستم. من قبلاً مقداری خاک یا کود حیوانی را در یک جعبه بازیافت شورا پیدا کرده بودم و کرم‌ها را در آن نگه می‌داشتم. این به عنوان یک مزرعه کرم به اندازه کافی خوب کار می‌کرد – اما من گاهی اوقات فرارهایی داشتم که برای یافتن آنها زمان زیادی می‌برد و متعاقباً می‌مردند. من از این بابت ناراحت بودم و

ا آنجا که می‌توانستم سعی می‌کردم آنها را خوشحال کنم، اما احساس می‌کردم که آنها از یک سیستم بزرگ‌تر جدا شده‌اند.

وقتی به خانه جدیدم نقل مکان کردم، تصمیم گرفتم که نسخه بهتری از مزرعه کرم ها را بسازم. من سبدهای کرم را ساختم. سبدهای کرم اساساً ظروفی با درب محکم هستند – تنها با سوراخ‌های کوچک در درب برای جریان هوا – که آنها را در خاک باغ خود دفن می‌کنید. آنها پر از سوراخ در طرفین خود در زیر سطح خاک هستند.

این طرح اجازه می‌دهد:

  • کرم‌ها برای خود سازماندهی کنند – آنها می‌توانند در اوقات فراغت خود بیایند و بروند.
  • کرم‌ها از خاک خانه شما دوری کنند.
  • کرم‌ها از حیوانات موذی مانند موش‌ها و موش‌ها محافظت شوند.
  • محصولات کرم توسط گیاهان باغ شما استفاده شوند.

من اکنون دو سال است که سه مورد از این مزارع را اداره می‌کنم و آنها بسیار عالی بوده‌اند. کرم‌ها در آنها خوشحال و سالم هستند. آنها ظاهراً عاشق زندگی در این مزارع هستند. علیرغم اینکه کمی محتاط هستند و در دست‌ها جمع نمی‌شوند، این نشانه خوبی است.

در اینجا دستورالعمل‌هایی برای ساخت سبدهای کرم آورده شده است:

  • به یک گلدان پلاستیکی با قطر حدود 30 سانتی‌متر نیاز دارید.
  • یک نعلبکی مناسب برای درب گلدان را انتخاب کنید.
  • نعلبکی را به درب گلدان بچسبانید.
  • سوراخ‌های کوچکی در درب گلدان برای جریان هوا ایجاد کنید.
  • گلدان را در خاک باغ خود دفن کنید، به طوری که فقط درب آن بیرون باشد.

برای پر کردن سبد کرم، از مواد آلی مانند برگ‌های پوسیده، کود حیوانی، زباله‌های آشپزخانه و بقایای گیاهی استفاده کنید. کرم‌ها خود را به این مواد جذب می‌کنند.

برای مراقبت از مزرعه کرم، به سادگی آن را با مواد آلی تازه پر کنید و هر چند وقت یکبار آن را آبیاری کنید.

با ساخت سبدهای کرم، می‌توانید به حفظ اکوسیستم و تولید محصولات ارگانیک کمک کنید.

ایده اولیه من این بود که در هر زمان یک مزرعه را فعال کنم و آنها را نسبتاً مستقل رها کنم تا کرم‌ها هر طور که می‌خواهند مهاجرت کنند – اما در واقع من از هر سه به طور همزمان استفاده می‌کنم تا از تجمع آنها جلوگیری کنم.

یک مزرعه را با افزودن یک لایه کوچک از خاک مرطوب کمپوست شده شروع می‌کنم. من اساساً – شاید 5 تا 10 سانتی‌متر – خاک اضافه می‌کنم. سپس مقداری کرم و تکه‌های تازه مواد آلی را روی سطح خاک اضافه می‌کنم.

چه چیزهایی را هنگام غذا دادن به کرم‌های کمپوست نباید بدهیم؟ به این فکر کنید که اساساً آنها را همان چیزی می‌خورید که شما می‌خورید – و بقیه را در سطل یا پشته اصلی کمپوست خود قرار دهید. به عنوان مثال، به کرم‌ها با پوست مرکبات یا پیاز غذا ندهید. برخی از منابع می‌گویند هرگز این کار را نکنید – اما من متوجه شدم که آنها در مقادیر کم خوب هستند.

من عاشق پوست مرکبات در مقادیر کم هستم. من همچنین پوست تخم مرغ یا محصولات حیوانی را به کرم‌ها نمی‌دهم. آنها به طور کامل تفاله‌های قهوه را جذب می‌کنند – اما آیا این کار درست است؟ تصور کنید اگر متوقف شوید و آنها به نسخه کره بوقلمون تبدیل شوند چه می‌شود؟

و اگر آماده برداشت هستید، می‌توانید با زحمت همه کرم‌ها را از تفاله‌ها جدا کنید و سپس تفاله‌ها را مستقیماً در باغ خود بیندازید. یا – بهتر است – کرم‌ها را با یک لایه اولیه جدید از خاک کمپوست شده به سبد برگردانید. از آنجا، آنها می‌توانند به کار خود ادامه دهند. این می‌تواند یک راه هیجان‌انگیز برای باغبانان باشد – کرم‌ها را در باغ خود رها کنید و بگذارید کار خود را انجام دهند.

اما من اکنون ترجیح می‌دهم کرم‌ها را بیش از حد جمع کنم – سپس قطعات تولید مثل را به سیستم اصلی کمپوست باغ خود منتقل کنم. این بدان معناست که من مجبور نیستم تک تک کرم‌ها را جمع کنم – که ممکن است چندین سال طول بکشد! – آنها در خانه جدیدشان خوب خواهند بود. اگر بخواهند می‌توانند راه بازگشت به سبدها را پیدا کنند.

تنها نقطه ضعف آزمایشهای اولیه من، موش‌ها بودند – درپوش‌های ساخته‌شده اولیه من سوراخ‌هایی داشتند که در آن موش‌های بزرگ می‌چرخیدند. سوراخ‌های کوچک برای هوا در درب‌ها – منظورم واقعاً کوچک است! – تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. از آن زمان تاکنون تعداد کمی از موش‌ها وارد سبدها شده‌اند. اندازه سوراخ‌ها مهم است.

موش‌ها شناگران خوبی هستند، بنابراین آنها بسیار زیرزمینی هستند – به طوری که آنها بسیار زیر لبه هستند. سوراخ مورد استفاده در زیرزمینی‌ها از دو سوم آن‌ها به سمت پایین است. این به موش‌ها کمک می‌کند تا از سبدهای کرم گلدان پلاستیکی من خارج شوند. همچنین موش‌ها اغلب مانند زندگی در زیر لبه هستند. راب‌ها – اگر لبه‌ای در بالا وجود داشته باشد، کار نمی‌کنند.

بنابراین نصب بدون لبه ممکن است بهتر باشد – بسته به اینکه چقدر از موش‌ها خوشتان می‌آید.

برای ساختن یک سبد کرم پلاستیکی، به یک گلدان پلاستیکی با درب نیاز دارید که روی آن کاملاً بسته شود، بنابراین تنها سوراخ‌ها یا شکاف‌ها، سوراخ‌های هوای کوچکی هستند که در لبه بالایی قرار دارند.

با مته ای با انتخاب مته‌ها، یا روش هوشمندانه دیگری برای ایجاد سوراخ در پلاستیک، سوراخ‌هایی در درب ایجاد کنید.

یک چاقو برای جدا کردن قطعات پلاستیک آویزان از پشت استفاده کنید. پس از سوراخ کردن در این پلاستیک، من تعداد زیادی چوب و سوراخ پلاستیکی داشتم. من آنها را با یک چاقوی تیز کاملاً جدا کردم. این بسیار وقت‌گیر است، اما ارزشش را دارد زیرا مزارع باید سال‌ها دوام بیاورند. سوراخ کردن در پلاستیک ممکن است در پلاستیک‌های محکم‌تر دشوارتر باشد. سوراخ کردن در سرامیک – به عنوان مثال یک ظرف ریواس – کاری است که من هنوز امتحان نکرده‌ام! ظاهراً به مته‌های مخصوص نیاز دارید.

پس از ساختن اینها و استفاده از آنها برای حدود یک سال، پدیده “کرم برج” را در یوتیوب کشف کردم. اساساً، اینها سبدهای کرم هستند که در یک ستون قرار گرفته‌اند. من یکی از آنها را ساختم و برای مدتی از آن استفاده کردم، اما متوجه شدم که آنها به اندازه سبدهای کرم سنتی بادوام نیستند. پس از چند ماه، کرم‌ها شروع به بیرون زدن از سوراخ‌های درب کردند.

من همچنین سعی کردم یک مزرعه کرم دفن شده بسازم. اینها مزارع کرم هستند که در زیر زمین دفن می‌شوند. من یک سوراخ بزرگ حفر کردم و سبد کرم را در آن قرار دادم. سپس سوراخ را با خاک پر کردم. این مزرعه برای مدتی خوب کار کرد، اما پس از مدتی، یک جونده به آن حمله کرد. جونده سوراخی در درب ایجاد کرد و کرم‌ها را خورد.

به نظر می‌رسد که بهترین نوع مزرعه کرم، مزرعه‌ای است که در برابر حیوانات موذی مقاوم باشد. این می‌تواند شامل یک سبد کرم پلاستیکی با ته محکم باشد. همچنین می‌تواند شامل یک سبد کرم ساخته شده از موادی مانند سیمان یا فولاد باشد.

در اینجا دستورالعمل‌های گام به گام برای راه‌اندازی یک سبد کرم آورده شده است:

  1. یک سطل به دست آورید. سطل باید حداقل 20 لیتر ظرفیت داشته باشد.
  2. یک لایه 2 سانتی‌متری از خاک باغ یا کمپوست را در کف سطل قرار دهید.
  3. کرم‌ها را به سطل اضافه کنید. به ازای هر لیتر ظرفیت سطل، 25 کرم اضافه کنید.
  4. ضایعات غذایی را به سطل اضافه کنید. ضایعات غذایی باید خرد شده باشند تا کرم‌ها بتوانند آنها را بخورند.
  5. یک ورق روزنامه خشک را روی ضایعات غذایی قرار دهید. این به حفظ رطوبت کمک می‌کند.
  6. سطل را با یک درب محکم بپوشانید.

برای برداشت کرم‌ها، سطل را روی یک برزنت در نور روشن قرار دهید. کرم‌ها برای فرار از نور به سمت پایین فرو می‌روند. سپس می‌توانید آنها را با یک بیلچه جمع کنید.

بهترین نوع کرم برای کمپوست کردن، کرم قرمز است. این کرم‌ها سریع رشد می‌کنند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از مواد را تجزیه کنند.

برای پرورش کرم‌های بیترا، به یک ظرف بزرگ نیاز دارید. ظرف باید حداقل 50 لیتر ظرفیت داشته باشد. ظرف را با خاک باغ یا کمپوست پر کنید. کرم‌های بیترا را به ظرف اضافه کنید. کرم‌ها را با ضایعات غذایی مانند برگ‌ها، ساقه‌ها و میوه‌های خرد شده تغذیه کنید. ظرف را با یک درب محکم بپوشانید.

کرم‌های بیترا می‌توانند تا 2 سال عمر کنند. آنها می‌توانند تا 3000 تخم در سال تولید کنند.

برای مزرعه کرم‌های خود یک مکان سایه‌دار و آرام انتخاب کنید تا در آن زندگی کنند. حداقل 250 گرم کرم بیترا برای راه‌اندازی شما نیاز خواهید داشت (یعنی 1000 کرم).

چگونه با یک سطل مزرعه کرم درست کنیم؟

  1. یک سطل پلاستیکی با درب سوراخ‌دار انتخاب کنید.
  2. سطل را در خاک فرو کنید تا حدود 2/3 آن در خاک قرار گیرد.
  3. سطل را با ضایعات آشغالی مانند سبزیجات خرد شده، میوه‌های خرد شده، تخم‌مرغ خرد شده، تفاله قهوه و چای کیسه‌ای پر کنید.
  4. درب را بگذارید و کارتان تمام شد.

هر چند وقت یکبار به سطل کرم غذا بدهید؟

هنگام اضافه کردن غذا به سطل کرم، به اندازه‌ای غذا اضافه کنید که ظرف در عرض 2 هفته پر شود. اگر ظرف در عرض 2 هفته پر نشد، غذا اضافه نکنید.

کدام خاک برای پرورش کرم مناسب است؟

بهترین خاک برای پرورش کرم، خاکی است که مرطوب و غنی از مواد آلی باشد. می‌توانید از خاک باغچه، کمپوست یا خاک گلدان استفاده کنید.

کرم‌ها چقدر در سطل کرم زنده می‌مانند؟

کرم‌ها می‌توانند تا چهار سال عمر کنند. وقتی کرم‌ها در سطل کرم می‌میرند، بدن آنها تجزیه می‌شود و توسط سایر کرم‌ها به مواد غذایی تبدیل می‌شود. تولید مثل کرم برای کرم‌های زنده ضروری است. پس از بازیافت تمام ضایعات غذایی در سطل کرم، کرم‌ها مواد تولید مثل خود را می‌خورند که آنها را مسموم می‌کند.

چند کرم باید در سطل کرم باشد؟

با اندازه متوسط، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با کرم‌های مخلوط شروع کنید. برای یک سطل کرم متوسط، با کرم‌های مخلوط با اندازه 1 پوند شروع کنید (تقریباً 800 تا 1000 کرم). اگر سطل کرم بزرگ‌تر است، ما 2 پوند را توصیه می‌کنیم.

چقدر طول می‌کشد تا کرم‌ها تولید مثل کنند؟

کرم‌های شما 6 تا 8 هفته طول می‌کشد تا مقدار قابل توجهی کمپوست تولید کنند. قطعات تولید مثل به صورت توده‌های کوچک، تیره و نرم ظاهر می‌شوند که به راحتی از هم جدا می‌شوند.

برای حذف کمپوست تمام شده روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • هر 3 تا 4 ماه یکبار تغذیه را برای چند هفته متوقف کنید و سپس کمپوست را به یک طرف سطل بریزید.
  • یک تخته چوبی یا یک ورق روزنامه را روی سطح کمپوست قرار دهید و سپس سطل را برگردانید. کمپوست تمام شده به سمت پایین می‌رود و می‌توانید آن را از سطل خارج کنید.

کدام کرم‌ها برای خاک خوب نیستند؟

کرم‌های خایک برای خاک خوب نیستند. آنها به اکوسیستم‌های طبیعی آسیب می‌رسانند و نباید آنها را جابجا کرد.

بهترین کرم برای تولید مثل کدام است؟

کرم‌های بیترا برای تولید مثل عالی هستند. آنها خالص و بدون فیلتر هستند و برای تقویت کود استفاده می‌شوند. شما می‌خواهید فقط از کرم‌های خالص و ارگانیک برای گیاهان خود استفاده کنید.

چه نوع کرم‌هایی برای پرورش مناسب هستند؟

کرم‌های بلوز هندی (Excavatus Perionyx) یک کرم کمپوست عالی هستند – آنها فعال‌تر از کرم‌های قرمز هستند و به طور کلی از کرم‌های قرمز خود سریع‌تر تولید مثل می‌کنند.

آیا کرم‌ها می‌توانند برنج بخورند؟

کرم‌ها می‌توانند برنج (بدون سس)، نان (خشک)، میوه‌ها و سبزیجات خرد شده، تفاله قهوه، برگ چای، چای کیسه‌ای، ماکارونی و پاستا، و پوست تخم‌مرغ خرد شده را بخورند.

آیا پرورش کرم بهتر از استفاده از سطل کمپوست است؟

مزارع کرم برای افرادی با فضای محدود عالی هستند زیرا کرم‌ها می‌توانند ضایعات غذا را در عرض چند روز بخورند. سطل‌های کمپوست نیز برای افرادی که می‌خواهند کمپوست تولید کنند اما فضای کافی برای یک مزرعه کرم ندارند، عالی هستند.

چگونه کرم پرورش دهیم؟

  • کرم‌ها را در مکانی سایه‌دار و خنک قرار دهید.
  • کرم‌ها را با ضایعات غذای خرد شده تغذیه کنید.
  • ضایعات غذا را به صورت مساوی در سطح خاک پخش کنید.
  • به کرم‌ها اجازه دهید تا ضایعات غذا را مصرف کنند.
  • هر چند روز یکبار، ضایعات غذای مصرف نشده را از مزرعه کرم خارج کنید.

پرورش کرم چیست؟

وریمکالچر به معنای پرورش یا نگهداری کرم‌های کمپوست (کرم‌های خاکی) است و فناوری فرآیند استفاده از فضولات کرم‌های خاکی است. وریمکمپوست فضولات کرم‌های خاکی است که سرشار از هوموس است.

چگونه با یک سطل مزرعه کرم درست کنیم؟

  • یک سطل پلاستیکی با درب سوراخ‌دار انتخاب کنید.
  • سطل را در خاک فرو کنید تا حدود 2/3 آن در خاک قرار گیرد.
  • سطل را با ضایعات آشغالی مانند سبزیجات خرد شده، میوه‌های خرد شده، تخم‌مرغ خرد شده، تفاله قهوه و چای کیسه‌ای پر کنید.
  • درب را بگذارید و کارتان تمام شد.

کرم خاکی چگونه پرورش می‌یابد؟

وریمکالچر معمولاً برای تولید وریمکمپوست انجام می‌شود، بنابراین تمرکز این عمل بر روی رشد، تولید مثل و سلامت کرم‌ها است. کرمکاران مواد اولیه را خریداری و حمل می‌کنند و یا هزینه‌های خوراک را برای تحویل به آنها می‌پردازند.

چگونه بر کمپوست کرم مسلط شویم؟

  • با خواندن کتاب‌ها و مقالات در مورد پرورش کرم شروع کنید.
  • با سایر پرورش‌دهندگان کرم ارتباط برقرار کنید.
  • از تجربیات خود درس بگیرید.

با ورمیکالور کرم ها را به دنیای خود بیاورید

کرم کمپوست، ضایعات آشپزخانه و باغ را به کود ارزشمند تبدیل می‌کند.

کرم‌ها ممکن است شهرت بدی برای بودن داشته باشند…خوب، کرمها…اما آنها در واقع قهرمانان گمنام باغ هستند. هزاران سال است که کرم‌ها مواد آلی پیچیده را تجزیه کرده و به کمپوست قابل استفاده تبدیل می‌کنند. وقتی به داخل سطل کمپوست آورده می‌شوند، کرم‌ها از مواد مغذی تغذیه می‌کنند و کودی تولید می‌کنند که گیاهان سبزیجات، گیاهان چند ساله و ظروف گل شما را دوست خواهند داشت.

چرا کمپوست با کرم؟

کمپوست کردن ضایعات آشپزخانه و باغ در یک سطل کرم (ورمیکالورچر) آسان و مفید است. حتی اگر از قبل یک سطل کمپوست در فضای باز دارید، دلایل زیادی برای شروع یک سطل کمپوست کرم وجود دارد:

  • کرم‌ها سریع کار می‌کنند: کرم‌ها می‌توانند ضایعات آشپزخانه و باغ را در عرض چند هفته به کمپوست تبدیل کنند.
  • کرم‌ها در دماهای مختلف کار می‌کنند: کرم‌ها در دمای 55 تا 80 درجه فارنهایت (13 تا 27 درجه سانتیگراد) کار می‌کنند. بنابراین، می‌توانید یک سطل کمپوست کرم را در زیرزمین، گاراژ یا انباری خود نگه دارید تا کرم‌های شما در تمام زمستان به تولید کمپوست ادامه دهند.
  • کرم‌ها کود غنی تولید می‌کنند: کود کرم غنی از مواد مغذی است و می‌تواند به رشد گیاهان شما کمک کند.

برای کمپوست با کرم‌ها به چه چیزهایی نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید دست خود را در کمپوست سازی با کرم امتحان کنید، در اینجا چهار موردی که برای شروع به آن نیاز دارید آورده شده است:

  1. سطل کرم

برای شروع، به یک سطل کرم نیاز دارید. دو گزینه اصلی وجود دارد:

  • سطل‌های چند طبقه: این سطل‌ها از دو یا چند سطل کم عمق تشکیل شده‌اند که با صفحه نمایش در بالای هر سطل به هم متصل شده‌اند. هنگامی که کرم‌ها هضم ضایعات غذا در سطل اول را به پایان رساندند، به دنبال غذای تازه و هضم نشده به داخل سطل بالایی می‌روند. هنگامی که کرم‌ها از سطل بالایی خارج شدند، کمپوست تمام شده را می‌توان حذف کرد. سطل خالی را دوباره با مواد رختخواب و ضایعات غذایی پر کنید. نسخه تجاری این طرح Worm Composter Farm است.
  • جعبه کم عمق: گزینه دیگر استفاده از یک جعبه بزرگ و کم عمق با درب، سوراخ‌های تهویه در طرفین و سوراخ‌های تخلیه در پایین است. درب باید مات باشد (کرم‌ها نور را دوست ندارند) و دارای پوش‌ری باشد تا رطوبت را حفظ کند و از نور جلوگیری کند. غذا را باید یک بار در یک زمان به یک طرف سطل اضافه کنید تا کرم‌ها زمان داشته باشند تا هر افزوده جدید را پردازش کنند. یک ظرف پلاستیکی بزرگ به اندازه 20 در 30 اینچ (50 در 75 سانتی‌متر) اندازه خوبی است.
  1. مواد رختخواب

مواد رختخواب کرم‌ها را از ضایعات غذایی جدا می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا رطوبت را حفظ کنند. مواد رختخواب مناسب عبارتند از:

  • کاغذه خرد شده
  • ورق روزنامه خرد شده
  • کود اسبی
  • کود چوب خرد شده
  1. ضایعات غذایی

کرم‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از ضایعات غذایی را تجزیه کنند، از جمله:

  • سبزیجات و میوه‌های خرد شده
  • نان
  • چای کیسه‌ای
  • قهوه
  • مواد غذایی خرد شده
  • کود حیوانات خانگی

ضایعات غذایی را باید به قطعات کوچک خرد کنید تا کرم‌ها بتوانند آنها را راحت‌تر هضم کنند.

  1. آب

کرم‌ها برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارند.

مواد بست

مواد بست به عنوان منبع غذا برای کرم‌ها و حفظ تعادل کربن و نیتروژن در داخل سطل کرم مهم است. هدف از مواد بست، مانند یک توده کمپوست معمولی، حفظ رطوبت، جلوگیری از بو و اطمینان از هوادیه خوب است. مواد بست همچنین می‌تواند به تعدیل سطح رطوبت در سطل کمک کند، زیرا مواد خشک جذب آب می‌کنند و مواد مرطوب آن را آزاد می‌کنند.

مواد بست مناسب برای سطل کرم عبارتند از:

  • کاغذ خرد شده
  • ورق روزنامه خرد شده
  • کود اسبی
  • کود چوب خرد شده

مواد بست خشک مانند کاغذ خرد شده یا برگ‌های خشک خرد شده، باید به میزان حدود 1 اینچ مربع خرد شوند تا کرم‌ها بتوانند آنها را راحت‌تر هضم کنند. یک گزینه خوب، مواد مالفه آماده با کاربرد آسان است که در آجرهای فشرده عرضه می‌شود.

ضایعات آشیت

ضایعات آشیت منبع نیتروژن برای کرم‌ها هستند. یک سطل کرم معمولی می‌تواند حدود 2 پوند ضایعات آشیت را در هفته پردازش کند. ضایعات آشیت مناسب برای سطل کرم عبارتند از:

  • سبزیجات و میوه‌های خرد شده
  • نان
  • چای کیسه‌ای
  • قهوه
  • مواد غذایی خرد شده

کرم‌ها نمی‌توانند مواد زیر را هضم کنند و نباید به سطل کرم اضافه شوند:

  • پوسته تخم مرغ
  • غذاهای چرب
  • لبنیات
  • گوشت

کرم‌ها

کرم‌های مناسب برای سطل کرم، تکاندهنده‌های قرمز نامیده می‌شوند که به نام Eisenia foetida شناخته می‌شوند. برخلاف سایر انواع کرم‌ها، این گونه‌ی خاص در دمای 55 تا 77 درجه فارنهایت رشد می‌کند. اگر شرایط زندگی مناسب فراهم شود، یک پوند کرم تکاندهنده‌ی قرمز می‌تواند 5.0 تا 10 پوند ضایعات آشیت را در روز هضم کند.

ظرف چند هفته پس از مستقر شدن در یک سطل کرم جدید، کرم‌ها جفت می‌شوند، تخم می‌گذارند و شروع به تکثیر می‌کنند. شما باید مقدار زیادی کرم (و چرت) برای سال آینده داشته باشید. اگر کسی را می‌شناسید که سطل کرم دارد، ممکن است چند کرم اضافی برای کمک به شما در شروع کار در اختیار شما قرار دهد.

راه‌اندازی کرم کمپوست

برای راه‌اندازی کرم کمپوست، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک سطل را تا نیمه پر از مواد مالفه مرطوب شده پر کنید. رطوبت مواد بست باید به اندازه یک اسفنج خوب باشد. مقداری تفاله قهوه یا برگ‌های خشک خرد شده را روی آن بپاشید تا برای شکم کرم‌ها شن و ماسه ایجاد شود.
  2. یک فنجان شن را روی آن بپاشید.
  3. کرم‌ها را روی آن بچینید و سپس روی سطل را بپوشانید و بگذارید یک هفته بماند قبل از اینکه خرده‌های آشیت را اضافه کنید.
  4. یک فنجان از ضایعات آشیت را به قطعات حدود ¼ اینچ خرد کنید، برش دهید یا پاره کنید. ضایعات را روی سطح مواد بست قرار دهید و سپس با مواد بست جدید به آرامی بپوشانید. چند روز صبر کنید قبل از اضافه کردن هرگونه ضایعات دیگر، اجازه دهید کرم‌ها مقداری مواد بست را هضم کنند.

نگهداری از کرم کمپوست

برای نگهداری از کرم کمپوست، نکات زیر را رعایت کنید:

  • مواد بست را مرطوب نگه دارید. مواد بست باید همیشه مرطوب باشند، اما نباید خیس باشند.
  • ضایعات آشیت را به مقدار کم و به طور منظم اضافه کنید. افزودن بیش از حد ضایعات آشیت می‌تواند باعث ایجاد بو و جذب رطوبت شود.
  • کرم‌ها را هر شش ماه یکبار با مواد بست جدید تغذیه کنید.
  • اگر کرم‌ها شروع به مردن کردند، ممکن است مشکلی در رطوبت یا مواد بست وجود داشته باشد.

ه یاد داشته باشید که کرم‌ها نمی‌توانند ضایعات غذا را به سرعت بخورند. اگر سطل کرم خود را بیش از حد بارگذاری کنید، کرم‌های شما نمی‌توانند این کار را انجام دهند و به زودی یک سطل خیس و بدبو از ضایعات غذای فاسد خواهید داشت.

برای کمپوست کرم موفق:

  • سطل کرم خود را در مکانی سایه دار در فضای باز با دمای بین 50 تا 80 درجه فارنهایت قرار دهید. در طول ماه‌های تابستان، ممکن است بخواهید سطل زباله را به یک گاراژ یا انباری گرم منتقل کنید. در دمای هوا سردتر، کرم‌ها بسیار کندتر کار می‌کنند، بنابراین مقدار ضایعات غذا را که هر هفته اضافه می‌کنید کاهش دهید. اگر می‌خواهید دما را بالا نگه دارید، مکانی گرم‌تر در زمستان برای سطل کرم پیدا کنید، مانند گوشه خانه، انباری یا سالن پرورش گل.
  • ضایعات غذا را قبل از افزودن به سطل، خرد کنید یا پاره کنید. ارزش آن را دارد که یک دقیقه وقت بگذارید و تکه‌های بزرگ ضایعات غذای تازه را به اندازه یک اینچ مربع خرد کنید. توده‌های ضایعات مرطوب که به خوبی توزیع نشده‌اند، پوسیده می‌شوند و شروع به بوی بد می‌کنند.
  • از افزودن میوه‌های اسیدی (مثل مرکبات) که ممکن است باعث خروج کرم‌های شما از سطل زباله شود، خودداری کنید.
  • مواد بست خشک را با مواد تازه و مرطوب جایگزین کنید و کرم‌ها را روی آن قرار دهید. اگر بست بیش از حد خشک شود، کرم‌ها می‌توانند خفه شوند.
  • اگر بست بیش از حد مرطوب یا خیسانده شود، کرم‌ها ممکن است تونل‌های خود را حفر کنند و سطل شما خالی شود.
  • ضایعات غذای اضافی را در فریزر نگهداری کنید تا زمانی که آماده اضافه کردن آنها به سطل کرم باشید.

علائم مشکلات احتمالی:

  • اگر بعد از یک یا دو هفته هنوز مقدار زیادی غذای هضم نشده در سطل زباله وجود داشته باشد، ممکن است کرم‌های شما بیش از توان خود کار می‌کنند. ضایعات غذا ممکن است بیش از حد برای سطل شما باشد.
  • اگر کرم‌ها در سطح سطل جمع می‌شوند، ممکن است سطل شما خیلی خشک باشد.
  • اگر کرم‌ها در پایین سطل جمع می‌شوند، ممکن است سطل شما خیلی مرطوب باشد.

با رعایت این نکات، می‌توانید از سطل کرم خود به طور موثر استفاده کنید و کود کرم غنی و مفیدی تولید کنید.

مزرعه کرم

آیا می‌خواهید بدانید مزرعه کرم چیست؟ چگونه می‌توانید یک مزرعه کرم برای بازیافت ضایعات غذا در باغ خود راه‌اندازی کنید؟ با این ویدیو آموزشی در مورد جادوی مزرعه کرم ها بیشتر بدانید.

مزرعه کرم چیست؟

مزرعه کرم ها شبیه یک سطل کمپوست است که از کرم‌های خاکی برای تجزیه ضایعات غذا به کمپوست استفاده می‌کند. به طور معمول شبیه یک سطل کمپوست یا سطل با سوراخ برای زهکشی است. ممکن است آنها را در خانه‌ها یا باغ‌های مردم یا در بخش‌ها و مزارع پیدا کنید.

درباره کرم‌ها

کرم‌ها موجودات کوچکی هستند که در خاک زندگی می‌کنند. آنها بدنی نرم و کشیده دارند و معمولاً به رنگ قرمز یا قهوه‌ای هستند. کرم‌ها نقش مهمی در سلامت خاک دارند. آنها به تجزیه مواد آلی کمک می‌کنند و باعث بهبود زهکشی و ساختار خاک می‌شوند.

چرا مردم مزارع کرم ایجاد می‌کنند؟

مردم مزارع کرم خود را راه‌اندازی می‌کنند زیرا کرم‌های خاکی یک قدرت فوق‌العاده دارند. آنها می‌توانند ضایعات غذا، مواد زائد باغ و حتی تزئینات باغ را تجزیه کنند و به کمپوست تبدیل کنند. سپس این کمپوست را می‌توان به خاک اضافه کرد و برای پرورش گیاهان در باغ‌های مردم یا در مزارع استفاده کرد.

کود کرم

کود کرم یک کود عالی است که سرشار از مواد مغذی است. این کود می‌تواند به رشد و سلامت گیاهان کمک کند.

چگونه یک مزرعه کرم راه‌اندازی کنیم؟

برای راه‌اندازی یک مزرعه کرم، به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک سطل یا ظرف مناسب
  • کرم‌های خاکی
  • مواد آلی برای تغذیه کرم‌ها

مراحل راه‌اندازی مزرعه کرم:

  1. سطل یا ظرف خود را با سوراخ‌های کوچک برای زهکشی سوراخ کنید.
  2. کرم‌های خاکی خود را به سطل اضافه کنید.
  3. مواد آلی را به سطل اضافه کنید.
  4. سطل را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید.

مراقبت از مزرعه کرم:

  • مطمئن شوید که سطل همیشه مرطوب باشد.
  • هر چند وقت یکبار، مواد آلی را به سطل اضافه کنید.
  • اگر سطل بیش از حد پر شد، می‌توانید مقداری از کمپوست را برداشت کنید.

مزایا مزرعه کرم

مزرعه کرم مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • راه‌حلی عالی برای بازیافت ضایعات غذا
  • تولید کمپوست عالی برای گیاهان
  • کاهش هزینه‌های کود
  • سرگرم‌کننده و آسان برای راه‌اندازی

اگر به دنبال راه‌حلی برای بازیافت ضایعات غذا و تولید کود عالی برای گیاهان خود هستید، مزرعه کرم یک گزینه عالی است.

مزرعه کرم خود را کجا بگذارم؟

هنگامی که مزرعه کرم خود را راه‌اندازی می‌کنید، باید مکان مناسبی برای زندگی کرم‌ها انتخاب کنید.

  • کرم‌ها گرم بودن را دوست ندارند، بنابراین مهم است که کرمها بیش از حد گرم نشوند. چرا یک نقطه گوشه‌ای در کنار حصار یا زیر درخت امتحان نمی‌کنید؟
  • کرم‌ها در دمای خنک نیز رشد خوبی دارند. یک مزرعه کرم را می‌توان در خارج از خانه، در اتاق زیر شیروانی، اتاق ابزار یا بالکن شما نگه داشت، اما مراقب باشید که آنها ممکن است کمی بدبو شوند.
  • شما همچنین می‌توانید یک سطل کوچک با سوراخ‌های زهکشی در آشپزخانه خود نگه دارید. این باعث می‌شود که دستیابی به مزرعه کرم آسان باشد تا بتوانید ضایعات خود را در آن قرار دهید.
  • یک سبد یا جعبه پلاستیکی نیز می‌تواند عملکرد را داشته باشد.
  • مطمئن شوید که مزرعه کرم می‌تواند مرطوب بماند. کرم‌ها در شرایط گرم و مرطوب بهترین رشد را دارند.

نحوه ساخت مزرعه کرم با تصاویر مرحله به مرحله

راه اندازی مزرعه کرم

  1. یک لایه بست کمپوست قدیمی یا مواد آلی دیگر را در کف مزرعه کرم خود قرار دهید. این باید حدود یک اینچ عمق داشته باشد.
  2. کرم‌ها را اضافه کنید. پس از قرار دادن آنها، مطمئن شوید که روی آن را با یک لایه نازک بست بپوشانید.
  3. ضایعات غذایی خود را اضافه کنید. در ابتدا بیش از یک چهارم از مزرعه کرم را پر نکنید. بسته به مقداری که می‌توانید بعداً اضافه کنید، مقدار آن را تنظیم کنید.
  4. مزرعه کرم ها را به مدت یک هفته رها کنید تا کرم ها به خانه جدید خود عادت کنند.

چه ضایعاتی می‌توانم به کرم‌هایم غذا بدهم؟ چه ضایعاتی نمی‌توانم به کرم‌هایم غذا بدهم؟

کرم‌ها موجودات بسیار سازگاری هستند – آنها غذای فاسد را می‌خورند و در نهایت در خاک زندگی می‌کنند – اما برخی از ضایعات وجود دارد که آنها نمی‌توانند بخورند.

کرم‌های خود را با چه ضایعاتی تغذیه کنید:

  • ضایعات سبزیجات و میوه‌ها، مانند پوست‌ها، هسته‌ها، ساقه‌ها و برگ‌ها
  • ضایعات قهوه و چای
  • کاغذ قهوه
  • روزنامه خرد شده
  • ضایعات مواد غذایی پخته شده
  • کمپوست قدیمی

کرم‌های خود را با چه ضایعاتی تغذیه نکنید:

  • گوشت، مرغ یا ماهی
  • لبنیات
  • روغن یا چربی
  • مواد غذایی پوسیده یا فاسد
  • پلاستیک، فلز یا شیشه

توجه: کرم‌ها از ضایعات غذایی با اندازه‌های مختلف تغذیه می‌کنند. ضایعات غذایی کوچکتر را می‌توان به راحتی هضم کرد، در حالی که ضایعات غذایی بزرگتر ممکن است نیاز به خرد کردن داشته باشند.

برای کرم ها خوب است:

  • سبزیجات و میوه‌های تازه یا پخته شده
  • ضایعات میوه و سبزیجات که در یخچال مانده‌اند
  • ضایعات غذاهایی که نمی‌توانید بخورید یا نمی‌خواهید دور بریزید
  • ضایعات میوه و سبزیجات پخته شده
  • مرکبات و پیاز – اما فقط در مقادیر کم
  • نان و پنیر

بد برای کرم ها:

  • گوشت و مرغ – باعث بیماری کرم‌ها می‌شود. به علاوه، ممکن است موش‌ها را جذب کند.
  • لبنیات – باعث پوسیدگی مزرعه کرم می‌شود.
  • روغن و چربی – باعث پوسیدگی مزرعه کرم می‌شود.
  • استخوان حیوان یا ماهی
  • زباله مانند قلمه‌های چمن، برگ‌ها یا شاخه‌ها – به جای آن آنها را در سطل کمپوست قرار دهید. در مزرعه کرم بسیار کند خواهد بود.
  • کود حیوانی – این کود اغلب حاوی سموم است که کرم‌های شما را می‌کشد. در عوض آن را کمپوست کنید.

چگونه به کرم های خود غذا دهید؟

  • مراقب باشید که کرم ها را بیش از حد تغذیه نکنید.
  • غذا را زیر پوشش قرار دهید. برای رسیدن به مقدار کمی غذا اضافه کنید و مطمئن شوید که روی آن را با یک لایه نازک خاک بپوشانید.
  • هر بار فقط یک چهارم از مزرعه کرم را با غذا بپوشانید. این برای این است که کرم ها اگر غذا را دوست ندارند فرار کنند. هر بار که غذای خود را تمام کردند، طرف دیگر را عوض کنید.
  • به تدریج مقدار غذا را افزایش دهید. کرم ها به مرور زمان بیشتر غذا می‌خورند. این بدان معنی است که می‌توانید هر بار غذای بیشتری اضافه کنید.

چگونه می‌توانم از محصولات جانورانی مزرعه کرم خود استفاده کنم؟

دو محصول مختلف وجود دارد که از مزرعه کرم شما می‌آید. اینها باید به روش‌های مختلف جمع آوری شوند.

جمع آوری کرم‌های زنده:

  • یک سطل زیر خروجی لوله زهکشی نگه دارید تا کرم‌های زنده را جمع کنید.
  • کرم‌ها را به آرامی در یک ظرف دیگر انتقال دهید.
  • کرم‌ها را می‌توانید به باغ خود اضافه کنید یا به عنوان غذای ماهی یا پرندگان استفاده کنید.

جمع آوری کود کرم:

  • یک سطل زیر خروجی لوله زهکشی نگه دارید تا مایع را جمع کنید.
  • قبل از استفاده از آن در باغ خود حتماً آب اضافه کنید! آب باران بهتر از آب لوله‌کشی است.
  • کود کرم را می‌توانید به عنوان کود برای گیاهان خود استفاده کنید.

نکات اضافی:

  • مزرعه کرم خود را در مکانی خنک و تاریک نگه دارید.
  • مزرعه کرم خود را به طور منظم آبیاری کنید.
  • مزرعه کرم خود را هر چند وقت یکبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که سالم است.

جمع آوری تولید مثل کرم

در مزرعه کرم‌ها، پس از اینکه مواد آلی به یک ماده ریز خاک‌مانند تجزیه شد، می‌توانید مواد تولید مثل (که به آن ریخته‌گری‌ها نیز گفته می‌شود) را جمع‌آوری کنید. ریخته‌گری‌ها در واقع همان کرم‌های بالغی هستند که پوست خود را دور انداخته‌اند. شما باید کرم‌ها را از ریخته‌گری‌ها جدا کنید تا بتوانید آنها را در مزرعه نگهداری کنید.

چندین روش برای برداشت ریخته‌گری‌ها وجود دارد:

  • با صاف‌کردن آب از مزرعه‌کرم در قسمت پایینی
  • با ریختن مقداری آب روی ریخته‌گری‌ها و قرار دادن پاهای مزرعه‌کرم خود در یک خندق آب به نام »خندق مورچه«
  • با گذاشتن مزرعه‌کرم برای یک روز که قرار است باران ببارد. همه کرم‌ها به بالای مزرعه می‌آیند تا غرق نشوند. شما می‌توانید آنها را بردارید، ریخته‌گری‌ها را جمع‌آوری کنید و دوباره در آن قرار دهید.

از ریخته‌گری‌ها می‌توانید با حفاری آنها در خاک، اضافه کردن آنها به خاک هنگام کاشت بذر، یا اضافه کردن آنها به سطل کمپوست خود برای تسریع فرآیند تجزیه استفاده کنید.

نکات مهم برای پرورش کرم

  • کرم‌های باغ خود را برای استفاده در مزرعه‌کرم‌های خود حفر نکنید. در عوض، به یک فروشگاه تخصصی مراجعه کنید و تعدادی کرم مناسب برای مزرعه‌کرم در منطقه خود بخرید. همه کرم‌ها زباله‌های آشغالی را نمی‌خورند!
  • مزرعه‌کرم‌ها را با یک پوششی بپوشانید که مگس‌ها، آفات و جوندگان نمی‌توانند از آن عبور کنند. آنها فقط حواس شما را پرت می‌کنند و ممکن است به کرم‌های ارزشمند شما آسیب برسانند.
  • یک‌باره به کرم‌های خود غذای زیادی ندهید. تصور کنید که تمام غذای یک هفته خود را یک‌باره به شما داده شود. در آن زمان نمی‌خواهید همه آن را بخورید و احساس خوبی از آن نخواهید داشت. تغذیه بیش از حد کرم‌ها می‌تواند مزرعه‌کرم شما را بدبو کند و باعث ایجاد مشکلاتی برای کرم‌ها شود.
  • ضایعات را به قطعات کوچک‌تری خرد کنید که خوردن و هضم آن برای کرم‌ها آسان‌تر است. کرم‌های خاکی دندان ندارند، بنابراین قبل از خوردن غذا باید آن را کمی پوسیده کنند. تکه‌های کوچک‌تر غذا سریع‌تر تجزیه می‌شوند و می‌توان آنها را زودتر خورد.
  • اگر سطل مزرعه‌کرم شما بدبو شد، نگران نباشید. این کاملاً طبیعی است. با این حال، می‌توانید برای کاهش بوی بد آن، مقداری روزنامه یا کارتن خرد شده را داخل آن قرار دهید.
  • اگر حشره‌هایی مانند مورچه‌ها، مگس‌ها یا هزارپاها را در مزرعه‌کرم خود دارید، طبیعی است. آنها فقط جذب غذا می‌شوند. با ریختن مقداری آب روی آنها و قرار دادن پاهای مزرعه‌کرم خود در یک خندق آب به نام »خندق مورچه«، می‌توانید مورچه‌ها را از بین ببرید. هزارپاها مانند کرم‌ها همکار هستند، بنابراین از آنها برای ماندن در مزرعه‌کرم خوش آمدید.

حقایق کرم برای بچه ها

  • حدود 34000 نوع کرم مختلف در جهان وجود دارد.
  • کرم ها از طریق پوست خود تنفس می کنند! آنها ریه ندارند و باید مرطوب بمانند زیرا اگر خشک شوند نفس کشیدن برایشان سخت می شود.
  • بزرگترین کرم خاکی کشف شده در بریتانیا نزدیک به 16 اینچ طول داشت. تصور کنید آن را در باغ خود پیدا کرده اید!
  • طولانی ترین کرم خاکی غول آفریقا 7.6 فوت است، اما آنها فقط تا حدود 5.1 فوت رشد می کنند. خوشبختانه، بیشتر کرم های خاکی تا حدود 4 فوت رشد می کنند، که هنوز بسیار طولانی است.
  • اگر یک کرم را از وسط نصف کنید دو کرم ایجاد نمی کند. با این حال، هر قطعه می تواند به یک کرم تبدیل شود.
  • کرم ها گیاهان زنده را نمی خورند، به این معنی که آنها در باغ مفید هستند. برخلاف راب ها، حلزون ها و سایر جانوران کوچک، آنها دوستدار گیاهان هستند.

نکات بیشتر برای پرورش کرم:

  • برای پرورش کرم، به جعبه های “تکثیر” یا بستر نیاز دارید.
  • در حالی که ما در مورد این موضوع هستیم که چه تعداد کرم در بستر پرورش کرم قرار دهید، بیایید در مورد جعبه های پرورش کرم خود صحبت کنیم. شما می خواهید بستر پرورش کرم خود را متفاوت از بستر تغذیه کرم خود قرار دهید.
  • اگر می خواهید تولید کرم های پرورش کرم خود را به سرعت با هزینه کمتری انجام دهید، باید فوراً بستر پرورش کرم خود را تنظیم کنید. شما فقط می توانید اجازه دهید طبیعت کار خود را انجام دهد و به کرم ها اجازه دهید کارهای خود را با سرعت خود انجام دهند، اما می توانید کارها را سرعت بخشید.

تغییرات املایی انجام شده:

  • بزرگترین به بزرگترین
  • طوالپ به طولانی
  • مت به پا
  • خورند به می خورند
  • هستند به هستند
  • دوستدارگیاهان به دوستدار گیاهان
  • جعبه های پرورش کرم به جعبه های پرورش کرم
  • تکثرت به تکثیر
  • رسست وعکنید به سرعت بخشید
  • مسرتخود به مسیر خود
  • یطکند به انجام دهد
  • رسعت بخشید به سرعت بخشید

چند دلیل خوب برای تشویق کرم‌های شما به تولید کپسول‌های تخم‌مرغ بیشتر

  • شما مجبور نخواهید بود که این همه کرم از کرم‌کار دیگر بخرید. این امر می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند و همچنین به شما امکان می‌دهد تا کرم‌های خود را با شرایط و نیازهای خود پرورش دهید.
  • شما می‌توانید کرم‌های خود را زودتر بفروشید. کرم‌های تخم‌گذار معمولاً بزرگتر و سالم‌تر از کرم‌های جوان هستند و بنابراین برای فروش ارزش بیشتری دارند.
  • تولید کپسول‌های تخم‌مرغ می‌تواند بر نتیجه شما تأثیر مثبتی داشته باشد. کرم‌های تخم‌گذار معمولاً فعال‌تر و سالم‌تر از کرم‌های جوان هستند و بنابراین می‌توانند مواد مغذی بیشتری را از کمپوست جذب کنند.

جعبه‌های پرورش

  • جعبه‌های پرورش می‌توانند از چوب ساخته شوند یا می‌توانند سطل‌های پلاستیکی باشند. آنها باید تقریباً 14 اینچ عرض، 18 اینچ طول و 6 اینچ عمق داشته باشند.
  • اگر چندین جعبه پرورش دارید، می‌توانید برای گردش هوا در اطراف آنها را روی هم قرار دهید. فقط مطمئن شوید که فضای کافی برای گردش هوا در هر تخت وجود دارد.
  • برای سهولت کار، می‌توانید قفسه‌ای بسازید که بتوانید جعبه‌ها را به داخل و خارج بلغزانید، بدون اینکه نیاز به بلند کردن آنها باشد، مانند یک صندوق عقب. باور کنید، می‌خواهید این کار را تا حد امکان آسان کنید، زیرا روزانه روی این تخت‌ها کار می‌کنید و نمی‌خواهید سیستمی داشته باشید که نیاز به انباشته کردن و جدا کردن زیاد داشته باشد. قفسه‌های پلاستیکی ارزان قیمت فروشگاه‌های ساختمان خانه برای نگهداری جعبه‌های کرم شما خوب است.

مالفه جعبه پرورش کرم

  • بهترین مالفه برای جعبه پرورش کرم، کود اسب است که به خوبی پوسیده شده است. این ماده تمام الزامات کرم‌ها را برآورده می‌کند: شل، متخلخل است و دارای مواد مغذی مورد نیاز رشد است.
  • کود اسب همچنین دارای PH خنثی است. این برای جعبه‌های پرورش و همچنین برای کرم‌ها خوب است. PH خنثی احتمال ایجاد «مسمومیت پروتئین» را کاهش می‌دهد.
  • کود اسب همچنین فاقد دانه‌ها و سایر موادی است که می‌توانند به کرم‌ها آسیب برسانند.

جایگزین‌ها

  • اگر به کود اسب دسترسی ندارید، می‌توانید از سایر مواد آلی مانند کمپوست، برگ‌های پوسیده یا کود گاو استفاده کنید. این مواد باید به خوبی پوسیده شده باشند تا کرم‌ها بتوانند آنها را هضم کنند.
  • شما همچنین می‌توانید از مالفه‌های تجاری مخصوص پرورش کرم استفاده کنید. این مالفه‌ها معمولاً از ترکیبی از مواد آلی مختلف ساخته می‌شوند و برای کرم‌ها مناسب هستند.

توصیه‌ها

  • هنگام انتخاب مواد برای جعبه پرورش کرم، به کیفیت و رطوبت آنها توجه کنید. مواد باید خشک و تمیز باشند و فاقد هرگونه مواد مضر باشند.
  • برای جلوگیری از تجمع رطوبت، جعبه‌های پرورش را به طور منظم هوادهی کنید. می‌توانید این کار را با برداشتن درب جعبه‌ها برای چند ساعت در روز انجام دهید.
  • کرم‌ها را به طور منظم تغذیه کنید. می‌توانید از کمپوست، برگ‌های پوسیده یا کود گاو برای تغذیه آنها استفاده کنید.
  • کرم‌ها را از نظر بیماری‌ها و آفات بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل، اقدامات لازم را برای کنترل آنها انجام دهید.

یک گزینه خوب پیت ماس ساده اسفاگنوم است. این ماده دارای PH اسیدی است، باید 24 تا 36 ساعت قبل از معرفی کرم، خزه آن را مرطوب کنید. این مرطوب کردن اسید را به سطح صحیح کاهش می دهد. نکته منفی پیت ماس این است که باید هر 14 روز یکبار تعویض شود.

هنگامی که 500-600 (حدود دو پوند) کرم خاکی پرورش یافته بالغ دارید، می توانید آنها را از بستنه رشد برتون آورده و در جعبه های پرورش قرار دهید. کرم های خاکی پرورش یافته به صورت نواری هستند و حداقل 6 ماه تا 1 سال سن دارند.

مراقبت از جعبه های پرورش کرم خاکی

برای به دست آوردن بهترین نتایج، این رژیم روزانه را دنبال کنید:

  • رطوبت بستنه را از نزدیک بررسی کنید. جعبه های کم عمق زودتر خشک می شوند.
  • یک غذای کرم تجاری بسیار مغذی (مانند FRM کریکت و غذای کرم) را تغذیه کنید. مهم: فقط به اندازه ای که کرم ها در روز می خورند، تغذیه کنید. قبل از افزودن بیش از حد غذا، مواد غذایی نخورده را بردارید.
  • مالفه را مرتبا بچرخانید تا مالفه شل و کرک دار بماند.
  • دمای ثابت را برای 60-70 درجه حفظ کنید.

در حال برداشت، جعبه های پرورش کرم شما را روی یک سطح صاف بریزید، کرم های بالغ را برداشت کنید (روش های مختلف برای برداشت وجود دارد که من در کتابچه راهنمای مزرعه کرم ها توضیح داده ام). کپسول های تخم مرغ و کرم های بچه را جدا کنید. کرم های بالغ را دوباره داخل بستنه قرار دهید. کرم های بچه را در یک تخت جدید با بستنه تازه قرار دهید و کل فرآیند را دوباره شروع کنید.

بستر رشد بزرگ کرم خاکی پس از 90 روز دیگر پر از کرم های خاکی بالغ خواهد شد. اگر بستر شلوغ شد، آن را تقسیم کنید، هر پرورش دهنده بالغ را برداشت کنید، یا آن را در بستر جدید قرار دهید.

اگر این طرح پرورش کرم را دنبال کنید، به زودی تعداد کرم هایی که می توانید با چوب تکان دهید بیشتر خواهد شد.

محصولات از پرورش کرم

اگر قصد راه اندازی یک مزرعه کرم را به عنوان یک تجارت خانگی دارید، در اینجا لیستی از محصولاتی که می توانید بفروشید (البته از جمله کرم ها) آورده شده است:

  • کپسول یا پیله تخم کرم
  • کرم های خاکی زنده
  • تولید مثل کرم
  • فرهنگ باغ
  • وریم کمپوست

وریم کمپوست

وقتی شروع به پرورش کرم کردید، مقدار زیادی وریم کمپوست خواهید داشت. این پست به وریم کمپوست می پردازد، زیرا ممکن است تعجب کنید که تفاوت بین کمپوست و وریم کمپوست چیست؟

کمپوست مخلوطی تجزیه شده از مواد آلی است که معمولاً بوی خاکی دارد، اما ممکن است کمی ترش باشد و مملو از میکروب ها باشد. وریم کمپوست یک نوع کمپوست است که با استفاده از کرم های خاکی ایجاد می شود. این یک کود طبیعی قوی و مملو از مواد مغذی است، اما دارای مزیت اضافه حاوی وریم است.

افراد می توانند از برگ ها، شاخه ها و سبزیجات برای کمپوست استفاده کنند. تعداد کمی از مردم می دانند که چگونه وریم کمپوست تولید کنند. اینجاست که شما وارد می شوید.

آنطور که شما کرم ها را پرورش می دهید، به معنای واقعی کلمه هزاران نفر از این مواد را ایجاد می کنید (یا، کرم های شما ایجاد می کنند).

وقتی که از تمام ظرفیت خود استفاده کردید، زمان آن رسیده است که آن را به باغبانان و باغداران دیگر بفروشید.

وریم کمپوست در مقابل فرهنگ باغ

همانطور که در پست قبلی این مجموعه توضیح داده شد، فرهنگ باغ یک وریم کمپوست است که در آن مقدار قابل توجهی کرم و کپسول کرم وجود دارد. اگر یک تجارت کرم دارید، احتمالاً آخرین کرم و کپسول کرم (تخم های استفاده شده خود را استخراج کنید و فقط این وریم کمپوست پر رونق از بستر را بفروشید.

وریم کمپوست در مقابل تولید مثل کرم

وریم کمپوست خوب است، تولید مثل کرم ها عالی هستند! پنج موضوع این مجموعه از با ارزش ترین محصولات پرورش کرم تا کم ارزش ترین آنها فهرست شده است. بنابراین، قیمت گذاری شما باید منعکس کننده این باشد.

آنطور که شما انتظار دارید، فروش آن آسان است، اما به دلیل وزن و قیمت پایین، وریم کمپوست یک محصول جان سخت است. حمل و نقل بسیار گران است. اما، شما باید بتوانید تمام آنچه را که دارید به کشاورزان محلی، باغبانان خانه و خرده فروشان بفروشید.

کرم ها ماشین های پول ساز هستند! شما می توانید کل هزینه بستر کرم، غذای کرم و سایر مخارج را به علاوه سود کسب کنید.

از فروش وریم کمپوست و/یا فرهنگ باغ خود، احتمالاً این یکی از دلایلی است که پرورش کرم یک تجارت سودآور است. این نه تنها سازگار با محیط زیست است، بلکه هر چیزی که کرم ها در آن قرار می دهند (و هر چیزی که تولید می کنند) به پول تبدیل می شود.

آماده راه اندازی مزرعه کرم “ماشین پول ساز”هستید؟

چگونه یک مزرعه کرم موفق را با کتابچه راهنمای مزرعه کرم من راه اندازی کنیم

برای یک راهنمای گام به گام برای راه اندازی کسب و کار پرورش کرم خود، راهنمای مزرعه کرم من را دانلود کنید: راهنمای گام به گام برای پرورش کرم های خاکی برای تولید کرم و سود

این علم سنگ نیست، اما پرورش کرم نیاز به دانش خاص دارد. با دانش مناسب، می توانید در زمان و هزینه خود در هنگام راه اندازی کسب و کار خانگی خود صرفه جویی کنید. از اشتباهات پرهزینه اجتناب کنید، تمام اصول رشد کرم را در نوک انگشتان خود داشته باشید. سریعتر از هر کس دیگری در بازار شروع به کسب درآمد کنید و امروز نسخه خود را سفارش دهید.

چند تا کرم؟

راهنمای مزرعه کرم ها: چگونه کرم ها را پرورش دهیم

این یکی دیگر از سوالات پرورش کرم است که اغلب مطرح می شود: چند کرم می توانم در بستر کرم خود قرار دهم؟ پاسخ: خب بستگی دارد

به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • بستر کرم شما چقدر بزرگ است؟
  • آیا می خواهید شروع به پرورش کرم ها برای فروش کنید یا می خواهید وریم کمپوست درست کنید؟
  • کرم های شما چه اندازه هستند؟

بستر کرم شما چقدر بزرگ است؟

تخت های رشد شما باید حداقل 6 اینچ عمق داشته باشند. تخت های کرم خود را اندازه گیری کنید و فوت مربع را بدست آورید (برای محاسبه، طول را در عرض ضرب کنید).

ابتدا، برای تخت های رشد با عمق 18 اینچ توضیح خواهیم داد. به طور کلی، شما نباید بیش از یک پوند کرم در هر فوت مربع داشته باشید. (در ادامه در مورد جعبه های “تکثیر” با عمق کمتر صحبت خواهیم کرد.)

چه مقدار کرم دارید؟

به هر حال پونداژ دقیق تر و معنادارتر است. وزن کرم های بزرگ تر است، بنابراین در هر پوند کرم، تعداد کرم های کمتری وجود دارد. کرم های کوچک تر وزن کمتری دارند، بنابراین در هر پوند کرم، تعداد کرم های بیشتری وجود دارد.

این به این دلیل است که مقدار فضای مورد نیاز برای کرم ها به اندازه آنها بستگی دارد. یک پوند کرم یک پوند کرم است، اما در هر پوند کرم های بزرگ تر، فضای کمتری با بدن کرم ها اشغال شده است.

رشد کرم ها برای فروش

اگر کرم پرورش می دهید تا آنها را به عنوان طعمه ماهی بفروشید، باید بستر کافی داشته باشید تا بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و بچه دار شوند. اگر تعداد کرم ها خیلی کم باشد، ممکن است برای همیشه نزدیک نگه داشته شوند و هرگز عشق واقعی را پیدا نکنند. خط آخر: آنها را به اندازه کافی داشته باشید تا تکثیر شوند.

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، می توانید محاسبه کنید که چند کرم می توانید در بستر کرم خود قرار دهید. اگر می خواهید کسب و کار پرورش کرم خود را با موفقیت راه اندازی کنید، مهم است که از این عوامل مطلع باشید.

افزایش سود با پرورش کرم خاکی

راهنمای گام به گام برای پرورش کرم های خاکی برای تولید کرم و سود

آیا مالفه کرم شما خیلی مرطوب است؟

کرم های خاکی به رطوبت نیاز دارند، اما رطوبت بیش از حد می تواند برای آنها مضر باشد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا مالفه کرم شما ممکن است خیلی مرطوب باشد:

  • بستر شما خیلی مرطوب بود.
  • غذایی که اضافه کردید حاوی رطوبت زیادی بود.
  • رطوبت هوا بالا رفته و مالفه آنقدر تبخیر نمی شود.
  • از آنچه فکر می کردید آب اضافه کردید.
  • شما بیش از حد کرم وزید.
  • باران بر بستر کرم شما باریده است.

یک تخت کرم خیلی خیس خوب نیست. در واقع، می تواند کشنده باشد. همچنین می تواند باعث شود کرم های شما دور شوند.

اگر مالفه کرم شما خیلی مرطوب است، باید اقداماتی انجام دهید تا آن را خشک کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • اگر بستر شما خیلی مرطوب است، آن را در یک مکان خشک قرار دهید.
  • مقدار کمی خاک خشک یا پیت ماس به بستر اضافه کنید.
  • مالفه را به آرامی مخلوط کنید تا هوا به آن برسد.
  • اگر کرم های شما در حال فرار هستند، آنها را به یک بستر خشک تر منتقل کنید.

کرم ها از طریق پوست خود تنفس می کنند. هنگامی که بستر خیلی مرطوب است، اکسیژن نمی تواند از طریق پوست آنها منتقل شود و کرم ها در واقع غرق می شوند. کرم ها در حال فرار هستند زیرا نمی توانند نفس بکشند.

اگر کرم های شما در حال فرار هستند، باید اقداماتی انجام دهید تا مشکل را حل کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • بستر را خشک کنید.
  • مقدار کمی خاک خشک یا پیت ماس به بستر اضافه کنید.
  • مالفه را به آرامی مخلوط کنید تا هوا به آن برسد.
  • اگر کرم های شما در حال فرار هستند، آنها را به یک بستر خشک تر منتقل کنید.

با پیروی از این نکات، می توانید از کرم های خود در برابر رطوبت بیش از حد محافظت کنید و به آنها کمک کنید تا سالم و پربار بمانند.

افزایش سود

پرورش کرم خاکی می تواند یک تجارت سودآور باشد. کرم ها برای طیف گسترده ای از محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله کود، طعمه ماهی و خوراک حیوانات خانگی.

با پیروی از نکات ذکر شده در این راهنما، می توانید در پرورش کرم های خاکی موفق باشید و سود خوبی کسب کنید.

در اینجا چند نکته برای افزایش سود پرورش کرم خاکی آورده شده است:

  • از کرم های با کیفیت بالا استفاده کنید.
  • از بستر مناسب استفاده کنید.
  • شرایط مناسب را برای کرم ها فراهم کنید.
  • با دقت مدیریت کنید.

با پیروی از این نکات، می توانید یک کسب و کار پرورش کرم خاکی موفق ایجاد کنید و سود خوبی کسب کنید.

چگونه از مالفه کرم های خیلی مرطوب جلوگیری کنیم؟

کرم های خاکی به رطوبت نیاز دارند، اما رطوبت بیش از حد می تواند برای آنها مضر باشد. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از مالفه کرم های خیلی مرطوب آورده شده است:

  • از بستر مناسب استفاده کنید. بستر کرم باید از مواد آلی مانند روزنامه خرد شده، کمپوست، یا خاک برگ تشکیل شده باشد. این مواد به کرم ها کمک می کنند تا رطوبت را به خوبی حفظ کنند.
  • بستر را به طور منظم بررسی کنید. هر از گاهی بستر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خیلی مرطوب نیست. اگر بستر خیلی مرطوب است، آن را کمی خشک کنید.
  • از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. فقط زمانی به بستر آب اضافه کنید که خشک به نظر برسد.

اگر مالفه کرم شما خیلی مرطوب شد، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر مالفه کرم شما خیلی مرطوب شد، باید اقداماتی انجام دهید تا آن را خشک کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • بستر را در یک مکان خشک قرار دهید. قرار دادن بستر در یک مکان خشک به تبخیر رطوبت کمک می کند.
  • مقدار کمی خاک خشک یا پیت ماس به بستر اضافه کنید. خاک خشک یا پیت ماس به جذب رطوبت کمک می کند.
  • مالفه را به آرامی مخلوط کنید تا هوا به آن برسد. هوادهی به خشک شدن بستر کمک می کند.

اگر کرم های شما در حال فرار هستند، چه کاری باید انجام دهید؟

اگر کرم های شما در حال فرار هستند، احتمالاً مالفه خیلی مرطوب است. برای کمک به کرم های خود، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بستر را خشک کنید.
  • کرم ها را به یک بستر خشک تر منتقل کنید.

آیا می توان از پیت ماس به عنوان بستر کرم استفاده کرد؟

پیت ماس یک ماده آلی است که به خوبی رطوبت را حفظ می کند. با این حال، پیت ماس می تواند خیلی مرطوب شود، بنابراین استفاده از آن به عنوان بستر کرم باید با احتیاط انجام شود.

نحوه مخلوط کردن پیت ماس با بستر کرم

برای مخلوط کردن پیت ماس با بستر کرم، به نسبت 1:1 پیت ماس و بستر کرم را با هم مخلوط کنید. به عنوان مثال، اگر 10 لیتر بستر کرم دارید، 5 لیتر پیت ماس به آن اضافه کنید.

با مخلوط کردن پیت ماس با بستر کرم، می توانید از رطوبت اضافی پیت ماس جلوگیری کنید.

چه نوع پیت ماس برای بست کرم مناسب است؟

هنگام انتخاب پیت ماس برای بست کرم، به نکات زیر توجه کنید:

  • پیت ماس باید ارگانیک و بدون افزودنی باشد. افزودنی هایی مانند کود می توانند برای کرم ها مضر باشند.
  • پیت ماس باید اسیدی نباشد. pH پیت ماس خشک معمولاً بین 3.5 تا 4.5 است که برای کرم ها اسیدی است. برای کاهش pH پیت ماس، آن را مرطوب کنید و اجازه دهید حداقل 24 تا 36 ساعت بماند.

آیا می توان فقط از پیت ماس به عنوان بست کرم استفاده کرد؟

بله، می توان فقط از پیت ماس به عنوان بست کرم استفاده کرد. با این حال، پیت ماس به تنهایی برای رشد و پرورش کرم ها در طولانی مدت مناسب نیست. پیت ماس به سرعت تجزیه می شود و مواد مغذی خود را از دست می دهد.

برای رشد و پرورش کرم ها در طولانی مدت، بهتر است از پیت ماس با مواد دیگری مانند روزنامه خرد شده، کاغذ خرد شده، کود اسب کهنه، یا تراشه های چوب کهنه مخلوط کنید. نسبت پیت ماس و مواد دیگر باید 50:50 باشد.

قبل از اضافه کردن کرم ها به بست، مخلوط بست را مرطوب کنید و بگذارید حداقل 24 تا 36 ساعت بماند. این کار به مخلوط بست اجازه می دهد تا رطوبت خود را جذب کند و pH آن کاهش یابد.

اگر از مواد اولیه ای مانند کود اسب یا تراشه های چوب کهنه استفاده می کنید، مطمئن شوید که این مواد قبل از استفاده کاملاً کهنه شده اند. مواد اولیه کهنه نشده ممکن است “گرم شوند” و کرم ها را بکشند.

در اینجا چند نکته برای تهیه بست کرم آورده شده است:

  1. مواد اولیه را خرد کنید تا اندازه آنها به اندازه یک فندق باشد.
  2. مواد اولیه را در یک ظرف بزرگ مخلوط کنید.
  3. مخلوط بست را مرطوب کنید تا زمانی که به اندازه کافی مرطوب باشد تا به راحتی با دست فشرده شود، اما آب از آن خارج نشود.
  4. مخلوط بست را در ظرف کرم خود بریزید.

با پیروی از این نکات، می توانید یک بست کرم سالم و متعادل ایجاد کنید که برای رشد و پرورش کرم ها مناسب باشد.

نکات مهم در مورد مالفه کرم

  • از مواد تازه و سالم استفاده کنید. موادی که کپک زده، فاسد، یا حاوی مواد شیمیایی باشند، برای کرم ها مضر هستند.
  • بستر را مرطوب نگه دارید، اما خیس نکنید. رطوبت بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی و مرگ کرم ها شود.
  • بستر را به طور منظم هوادهی کنید. این کار به کرم ها کمک می کند تا تنفس کنند و از تجمع گازهای مضر جلوگیری می کند.
  • بستر را به طور مرتب تمیز کنید. بقایای غذا و سایر مواد زائد می توانند باعث ایجاد بو و بیماری شوند.

توصیه های خاص برای بست کرم

  • از مخلوط کردن مواد مختلف در بست خود نترسید. این کار به ایجاد یک بستر متعادل و مغذی کمک می کند.
  • از پیت ماس به عنوان تنها ماده بست خود استفاده نکنید. پیت ماس به سرعت تجزیه می شود و مواد مغذی خود را از دست می دهد.
  • اگر از کود حیوانی در بست خود استفاده می کنید، مطمئن شوید که کاملاً پوسیده شده است. کود حیوانی تازه می تواند برای کرم ها مضر باشد.

نکات ایمنی

  • از استفاده از مواد شیمیایی در بست کرم خود خودداری کنید. این مواد می توانند برای کرم ها مضر باشند.
  • اگر از موادی که حاوی فلزات سنگین هستند، مانند خاک یا کود، در بست خود استفاده می کنید، آنها را به طور کامل بشویید. فلزات سنگین می توانند برای کرم ها و انسان مضر باشند.

سوالات متداول در مورد بست کرم

  • از چه موادی می توانم برای بست کرم استفاده کنم؟

مواد مختلفی می توان برای بست کرم استفاده کرد، از جمله:

  • روزنامه خرد شده

  • کاغذ خرد شده

  • کمپوست

  • کود حیوانی پوسیده

  • تراشه های چوب

  • خاک

  • چه مقدار بست برای یک مزرعه کرم نیاز دارم؟

مقدار بست مورد نیاز به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اندازه مزرعه کرم، تعداد کرم ها، و نوع موادی که برای بست استفاده می کنید. به طور کلی، باید به اندازه کافی بست داشته باشید تا کرم ها بتوانند به راحتی حرکت کنند و غذا پیدا کنند.

  • چند وقت یکبار باید بست کرم را تعویض کنم؟

بست کرم باید به طور منظم تعویض شود تا از تجمع مواد زائد و رشد باکتری ها جلوگیری شود. به طور کلی، باید هر 3 تا 6 ماه یکبار بست کرم را تعویض کنید.

در راهنمای مزرعه کرم ها: راهنمای گام به گام برای پرورش کرم های صحیح، زمان زیادی را صرف توضیح معیارهای مهمی که باید برای بست کرم در نظر گرفت، می کنم. این معیارها عبارتند از:

  • مواد بست کرم
  • سطح رطوبت بست کرم
  • PH بست کرم
  • دمای بست کرم
  • عمق بست کرم
  • سن بست کرم

از اشتباهات رایج در مورد بست کرم خودداری کنید

ترکیب صحیح مواد مختلف بست کرم بسیار مهم است. برای مثال، یکی از پرورشگران کرم جدیدم تماس گرفت. او از 100% پیت ماس به عنوان بست کرم خود استفاده می کرد. اگر او به استفاده از این ترکیب از بست کرم ادامه می داد، نتیجه فاجعه بار بود. چرا؟

پیت ماس به طور انحصاری استفاده شود، باید هر 14 روز یکبار تعویض شود. در غیر این صورت، شرایط بست کرم بسیار ناسالم ایجاد می شود. این وضعیت ناسالم کرم ها را بیمار می کند و در نهایت می میرند یا فرار می کنند.

پس از چند هفته، پیت ماس پوشیده شده و چسبناک می شود. در این شرایط، کرم ها دچار مسمومیت پروتئینی می شوند و قادر به هضم غذای خود نیستند. مسمومیت پروتئینی شایع ترین دلیل مرگ کرم ها است و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد.

راه حل؟ پیت ماس را به نسبت 50/50 با موارد زیر مخلوط کنید:

  • کود اسب/گاوی کهنه شده
  • کاغذ خرد شده
  • خاک برگ
  • گرد و غبار اره کهنه

این مواد بست کرم را حداقل 24 تا 36 ساعت قبل از اضافه کردن کرم ها مرطوب کنید. سپس، سطح رطوبت را با فشردن یک مشت از بست کرم با دست خود بررسی کنید. اگر بست کرم به اندازه کافی مرطوب باشد، نباید آب از آن خارج شود.

نتیجه گیری

بست کرم یک عنصر اساسی در پرورش کرم های سالم است. با در نظر گرفتن معیارهای مهم و اجتناب از اشتباهات رایج، می توانید یک بست کرم سالم و متعادل ایجاد کنید که به رشد و پرورش کرم های شما کمک کند.

همه کرم های خود را در یک بست قرار ندهید

توصیه می شود که هنگام امتحان ترکیب جدیدی از بست کرم، مقدار کمی کرم بردارید و آن را در مقدار کمی از مخلوط بست جدید قرار دهید. چند روز بعد، این کرم ها را بررسی کنید تا ببینید وضعیت آنها چگونه است. اگر آنها خوشحال به نظر می رسند و در حال خزیدن، توپ زدن یا شفاف نبودن هستند، بست جدید مناسب است. اگر آنها بیمار یا مرده باشند، می دانید که چه باید بکنید.

اگر علائم ناراحتی را مشاهده کردید، بست را دور بیندازید و سریعاً بفهمید چه مشکلی دارد. به این ترتیب، تمام کرم های خود را در معرض خطر قرار نمی دهید.

نکته:

  • استفاده از پیت ماس برای نگهداری کوتاه مدت یا حمل و نقل خوب است. فقط به یاد داشته باشید: کرم ها را برای مدت طولانی در پیت ماس نگه ندارید و هر دو هفته یکبار آن را تعویض کنید.
  • جزئیات نحوه تهیه بست کرم را در “راهنمای مزرعه کرم ها: راهنمای گام به گام برای پرورش کرم های خاکی” بیابید.
  • منابع کرم:
    • کرم های قرمز: تحویل زنده تضمین شده
    • شبگردهای اروپا

جدا کردن کرم ها از کمپوست

این سؤال یکی از متداول ترین سؤالاتی است که در طول این سال ها از من پرسیده شده است. “چگونه کرم هایم را از کمپوست جدا کنم؟”

راه های مختلفی برای جدا کردن کرم ها از بست کمپوست یا کمپوست کرم وجود دارد و من در اینجا در مورد چند مورد از آنها صحبت خواهم کرد. مقدار موادی که در اختیار دارید، روشی را که انتخاب می کنید تغییر می دهد.

با استفاده از آب

ساده ترین راه برای جدا کردن کرم ها از کمپوست، استفاده از آب است. بست کمپوست را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و سپس آن را با آب پر کنید. کرم ها به سطح آب می آیند و می توان آنها را جمع آوری کرد.

با استفاده از غربال

یک روش دیگر برای جدا کردن کرم ها از کمپوست، استفاده از غربال است. بست کمپوست را در یک غربال بزرگ بریزید و سپس آن را با آب بشویید. کرم ها از طریق سوراخ های غربال عبور می کنند و می توان آنها را جمع آوری کرد.

با استفاده از نیروی جاذبه

یک روش دیگر برای جدا کردن کرم ها از کمپوست، استفاده از نیروی جاذبه است. بست کمپوست را در یک ظرف بزرگ قرار دهید و سپس آن را به آرامی کج کنید. کرم ها به سمت پایین حرکت می کنند و می توان آنها را جمع آوری کرد.

با استفاده از ترفندهای خاص

اگر تعداد کرم های شما کم است، می توانید از ترفندهای خاصی برای جدا کردن آنها از کمپوست استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید کمی آرد ذرت به بست اضافه کنید. کرم ها به آرد ذرت جذب می شوند و می توان آنها را جمع آوری کرد.

روش مناسب برای شما

روش مناسب برای جدا کردن کرم ها از کمپوست به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مقدار موادی که در اختیار دارید، اندازه کرم ها، و میزان عجله ای که دارید. با آزمایش روش های مختلف، می توانید بهترین روش را برای خود پیدا کنید.

1. پنهان و جستجو

اگر فقط یک یا دو سطل کرم دارید که برای تولید کمپوست استفاده می کنید، می توانید از این روش استفاده کنید. این روش برای جدا کردن کرم ها از بست قدیمی خوب عمل می کند.

به طرز شگفت انگیزی، این روش برای مقادیر زیادی کرم و بست قدیمی نیز خوب عمل می کند.

مراحل:

  1. بست کرم خود را در چند توده کوچک در کنار یکدیگر روی یک سطح قرار دهید، دور از آفتاب اما در نور روز.
  2. یک مرت یا تخته بردارید و آن را به صورت مورب به سمت کرم ها حرکت دهید.
  3. کرم ها فوراً به سمت نور فرار خواهند کرد.
  4. همانطور که در امتداد تخته حرکت می کنید، کرم های موجود را در یک ظرف جمع آوری کنید.
  5. از انبوه به انبوه دیگر، بست قدیمی را بردارید. کرم ها زمان بیشتری برای حرکت به داخل بست جدید خواهند داشت. در نهایت، کرم ها به شکل یک توپ موزون در می آیند.
  6. مراقب باشید که بست قدیمی را در معرض نور و هوای خشک قرار ندهید. شما فقط باید سریع باشید، زیرا قرار دادن کرم ها در معرض نور و هوای خشک به آنها آسیب می رساند.
  7. هنگامی که بخش عمده ای از بست قدیمی را برداشتید، کرم های خود را در بست تولید مثل تازه و مرطوب (که باید از قبل آماده کرده باشید) قرار دهید. کرم های خود را بپوشانید تا از خشک شدن و آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

2. تکان دادن بدون تکان دادن

برای این روش جداسازی کمپوست کرم، باید صفحه ای بسازید که با آن کرم ها را «تکان دهید».

مراحل:

  1. یک صفحه بزرگ و صاف، مانند یک تخته چوبی یا یک تخته ام دی اف، تهیه کنید.
  2. صفحه را به اندازه کافی بزرگ کنید تا کرم ها و بست قدیمی را در خود جای دهد.
  3. بست قدیمی را روی صفحه قرار دهید.
  4. کرم ها را به سمت یک لبه صفحه هدایت کنید.
  5. صفحه را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا کرم ها به سمت پایین حرکت کنند.
  6. کرم ها را از پایین صفحه جمع آوری کنید.

این روش برای جداسازی کرم ها از بست قدیمی بسیار سریع و کارآمد است. با این حال، ممکن است برخی از کرم ها در بست قدیمی باقی بمانند.

3. جداسازی با صفحه نمایش

برای جداسازی کرم ها از بست قدیمی، می توانید از صفحه نمایش استفاده کنید. صفحه نمایش به شما امکان می دهد کرم ها و تخم های آنها را از بست جدا کنید.

مواد لازم:

  • دو صفحه نمایش با پارچه سخت افزاری با سوراخ های اندازه های مختلف
  • پیت ماس مرطوب شده برای نگهداری کرم های برداشت شده

مراحل:

  1. دو صفحه نمایش را طوری بسازید که در بالای تخت کرم شما قرار بگیرند. یک لبه بلندتر از لبه دیگر باشد.
  2. صفحه نمایش درجه بزرگتر را در یک انتهای تخت قرار دهید.
  3. با مقداری پیت ماس مرطوب شده، ظرفی برای نگهداری کرم های برداشت شده آماده کنید.
  4. مواد غذایی نخورده را از بالای رختخواب بردارید.
  5. صفحه نمایش خود را در انتهای دیگر تخت قرار دهید.
  6. مقداری کمپوست/کرم بردارید و در صفحه قرار دهید.
  7. صفحه را به جلو و عقب بکشید تا کمپوست از طریق سوراخ های صفحه عبور کند.
  8. کرم ها و تخم ها روی صفحه نمایش باقی می مانند.
  9. اگر می خواهید همه کرم ها و تخم ها را برداشت کنید، می توانید کمپوست را از روی صفحه نمایش درجه بزرگتر برداشت کنید. سپس، کمپوست را از روی صفحه نمایش درجه کوچکتر برگردانید تا کوچکترین کرمها و تخمها را به دست آورید.
  10. به خاطر داشته باشید که کرم های برداشت شده خود را در بست P.A.S.A قرار دهید، زیرا کرم ها به نور بسیار حساس هستند و خیلی سریع خشک می شوند. فقط مقادیر کمی را در یک زمان کار کنید و آن کرم ها را به صورت اولیه بازیافت کنید.

چکیده:

در این مطلب سعی نمودیم تا شما را با کرم ها آشنا کنیم و پرورش کرم میلورم در سبد مخصوص را به شما آموزش دهیم.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.مطلب پیشین ما درباره فرایند دایکاست است که میتوانید آن را هم بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *